منار العيون
مرحبا بك عزيزي الزائر. المرجوا منك أن تعرّف بنفسك و تدخل المنتدى معنا. إن لم يكن لديك حساب بعد, نتشرف بدعوتك لإنشائه

منار العيون

الرئيسيةالرئيسية  مكتبة الصورمكتبة الصور  بحـثبحـث  دخول  التسجيلالتسجيل  

شاطر | 

رحلة سعيدة جدا!!!!!!!!

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
احمدعبدالمجيد
المــديـر العـــام
المــديـر العـــام

ذكر
السرطان الكلب

مُساهمةموضوع: رحلة سعيدة جدا!!!!!!!!   الثلاثاء مارس 03, 2009 4:13 am

اليوم اتذكر رحلة مع بعض الاصدقاء والصديقات
وكان لنا هذا الحوار
الرجالة راحوا في67
هكذا بدأت الصديقة نرمين الكلام بهذه الجملة
عندما سألتها عن رأيها فى الرجالة !

"أنا مش عايزة أرتبط بواحد أكون أرجل منه"، هكذا بدأت نيرمين مصطفي(28 سنة) حديثها عن عزوفها عن الارتباط العاطفي، وأكملت "ارتبطت اكتر من مرة بس كل مرة أحس إن في الأزمات بقدر أفكر وآخد القرار، الرجالة مابيعرفوش ياخدوا قرار ولو خدوا بيحتاسوا في تنفيذه.
بيحتاسوا في تنفيذه، مكسلين يتعبوا، والأكتر إنهم غالبا بيلعبوا يعني مقضينها كده وخلاص ولا بيعرفوا يحبوا ولا حاجة".
أما عبير محمود (23 سنة) فتقول: "الموضوع مش في أن الولد بيعرف يتحمل مسئولية ولا لأ، الموضوع بقي في البنت نفسها لأنها مبقتش زي زمان دلوقتي البنت بتشيل مسئولية، أسرتها ونفسها وبتتحرك في الدنيا وتسافر وتيجي وتحقق نفسها فنظرتها هي للولد اتغيرت" تكمل عبير قائلة: إنها مابقتش عايزة حد تعتمد عليه علي قد ما حد يشاركها، بس الولاد بيحبوا البنات اللي تعتمد عليهم.
قال يعني عشان يحسوا إنهم رجالة، وأنا حصلي فعلا كذا مرة أن ولد ييجي يقولي أنا معجب بيكي بس.
كنت خايف منك عشان حسيتك قوية، هم بيخافوا من البنت القوية".
تختلف عنهن كثيرا سمر علام (22 سنة) التي تؤكد أن المشكلة ليست في تحمل المسئولية من عدمها، لأن موضوع المسئولية يرجع لطبيعة الشخص أيا كان ولداً أم بنتاً فكما يوجد أولاد لا يتحملون المسئولية هناك فتيات لا تتحملن المسئولية أيضا، "المشكلة في الاختيار مفيش حد أبداً بيلوم نفسه علي أن اختياره كان غلط بس أنا اخترت غلط اكتر من مرة واتعلمت إزاي صح".
أحمد كامل (25 سنة) يقول "القفة أم ودنين يشيلوها اتنين وإذا اتنين ارتضوا أنهم يخشوا في علاقة يبقي
غصب عنهم هيشيلوا المسئولية سوا، وإن كانت الست بتبقي حكيمة أكتر فأنا مصدق أن سبب ده مقولة إن الست هي أصل الحضارة، لأن الرجالة بطبعهم ميالين للعنف والحرب والمشاكل بس الستات بيحدوا من ده".
أخيرا هيثم محمد (27 سنة) يقول "إحنا طول الوقت بنقعد نشتم في بعض، بس أنا شايف إننا فعلا عندنا.
مشكلة في فهم الجنس الآخر، ودي مشكلة قديمة يعني أبويا كان ولسة بيقول" أصل الستات كلهم بيسووا وبيعملوا كذا وكذا" وأمي بردو تقعد تقول أصل الرجاله كلهم بيعملوا وبيعجنوا"، حتي أنا وأصحابي، أنا شخصيا عمري ما فهمت بنت من اللي صاحبتهم، وهم برضه عمرهم ما فهموني وكتير منهم كانوا بيقولوا عليه عيل ومش قد المسئولية بس أنا مش كده بدليل إني خاطب دلوقتي وهتجوز وهشيل مسئولية وهقعد برده أشتم في الستات"

عدل سابقا من قبل استاذ حمام في الإثنين مايو 11, 2009 10:41 am عدل 1 مرات
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
ROMIO
المــديـر العـــام
المــديـر العـــام

ذكر
السمك الثور
منــــار العيون : ahla montada
العمل/الترفيه : كرة القدم
المزاج : عالى اوى
جنسيتك : مصر

مُساهمةموضوع: رد: رحلة سعيدة جدا!!!!!!!!   الثلاثاء مارس 03, 2009 11:58 pm

ههههههههههههههههه جامدة يا باشا تسلم بس الرجاله لسه موجودة بس هيروحوا قريب مش تقلق

.
.

انثى
العقرب الثعبان

مُساهمةموضوع: رد: رحلة سعيدة جدا!!!!!!!!   الثلاثاء مارس 10, 2009 7:48 am

عندك حق الرجل اليوم غير الرجل زمان زمان كان عيب الراجل ينشر غسيل او يغسل الاطباق وكان كل ده مسئولية الست دلوقتي الست تنزل للعمل والرجل يقوم بالمشاركة في اعمال المنزل
كل وقت وله اذان Very Happy
amar_el_lil
.
.

انثى
العقرب الثعبان

مُساهمةموضوع: رد: رحلة سعيدة جدا!!!!!!!!   الثلاثاء مارس 10, 2009 7:48 am

مركز تحميل فور عرب . نت

رحلة سعيدة جدا!!!!!!!!
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة